Dnia
25 czerwca 2019 roku przyjęto tzw. system prosumencki, wcześniej wskazany w
ustawie o odnawialnych źródłach energii. System rozszerza nadanie statusu
prosumenta również podmiot z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Zgodnie
z danymi Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, obecnie Ministerstwa
Rozwoju, w 2018 r. w Polsce powstało około 28 tys. mikroinstalacji
fotowoltaicznych, a łączna ich moc wynosiła szacunkowo około 173 MW. Rząd
uruchomił program Energia Plus, aby przyczynić się do wzrostu znaczenia
fotowoltaiki w ramach promowania odnawialnych źródeł energii (OZE).
Przedsiębiorcy mogą zacząć produkować energię na własne potrzeby i rozliczać
się w systemie korzystnych dla nich upustów z zakładami energetycznymi.
Rozszerzenie katalogu prosumentów na małe i średnie firmy stanowiło istotny
zwrot w stronę rozwoju małej przedsiębiorczości, szczególnie narażonej na
systematyczne wzrosty cen energii elektrycznej.
W
projekcie Komitetu Stałego Rady Ministrów uwzględniono zarazem poprawkę
zgłoszoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Jana Krzysztofa
Ardanowskiego. Pozwala ona tworzyć tzw. spółdzielnie energetyczne mogące
korzystać z prosumenckich zasad w zakresie rozliczeń energii elektrycznej dzięki
opustom cenowym. Przedstawiciele polskiego rządu liczą, że przeprowadzone
zmiany istotnie przyczynią się do wzrostu zainteresowania fotowoltaiką zarówno
przez pojedyncze osoby, jak i licznych przedsiębiorców. Projekt służy ponadto
długoterminowemu zmniejszeniu emisyjności polskiego sektora energetycznego, co
jest jednym z wymogów narzuconych przez ustawodawstwo Unii Europejskiej.
Założenia programu Energia Plus
Opusty
Pod
tym pojęciem funkcjonuje bezgotówkowa forma rozliczania wyprodukowanej przez
prosumenta w instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej. Rozliczenie
opustowe jest regulowane na mocy umowy prosumenta ze sprzedawcą energii.
Najczęściej przyjmuje się tutaj roczne okresy umowne, choć strony mają
możliwość zmiany takiego okresu.
Na
opusty mogą liczyć posiadacze mikroinstalacji o mocy maksymalnej do 50 kW.
Posiadacze instalacji o mocy do 10 kW oddają do sieci nadwyżki wyprodukowanej
energii i odbierają ją w stosunku 1 do 0,8. W przypadku posiadaczy instalacji
do 50 kW stosunek ten wynosi natomiast 1 do 0,7.
Po
wejściu w życie ustawy prosumenci uzyskają szansę przenoszenia tak uzyskanej
nadwyżki energii na kolejne okresy rozliczeniowe.