Ulga termomodernizacyjna
Ulgę
taką mogą uzyskać osoby fizyczne będące właścicielami albo współwłaścicielami
budynku jednorodzinnego, opłacające podatek na podstawie skali podatkowej,
ryczałtowej albo podatek liniowy. Ulga ma podobny charakter, jak ulga remontowa
i pozwala odliczyć od podstawy podatku nawet 53 tys. zł przez 3-letni okres
Istotne
uwarunkowania
Wydatki
wpisane na potrzeby ulgi termomodernizacyjnej muszą być poniesione faktycznie
na termomodernizację budynku, na przykład na zamianę źródeł energii na źródła
odnawialne. Nowa instalacja powinna znaleźć się w tym samym budynku, chyba że
podmiot wykaże przeciwwskazania techniczne uzasadniające zmianę. Zmiana taka
nie może jednak powodować, że nowa instalacja nie będzie powiązana z budynkiem
mieszkalnym. W przypadku małżeństw każdy z małżonków może z osobna uzyskać po
53 tys. zł ulgi, co daje dodatkowe korzyści podatkowe. Wydatki należy
dokumentować fakturami VAT w kwotach brutto. Wcześniejsze uzyskanie dotacji z
NFOŚiGW lub WFOŚiGW powoduje, że osoba nie może odliczyć w tej części wydatków
wykazanych na potrzeby termomodernizacji.
Na
ukończenie inwestycji osoba ma dokładnie 3 lata licząc od roku podatkowego
rozpoczęcia takiej inwestycji, aby skorzystać prawidłowo z ulgi. Na przykład,
jeśli inwestujesz w nowe rozwiązania termomodernizacyjne w 2020 roku,
inwestycja powinna zakończyć się w 2023. Niezbędny będzie tu także audyt
energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji oraz po jej zakończeniu. Co
ważne, koszt takiego audytu jest kwalifikowany do ulgi. Wszystkie wydatki,
które uprawniają osobę do skorzystania z ulgi, zostały wyszczególnione
precyzyjnie w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21.12.2018
r. (Dz.U. 2018, poz. 2489).
Program
Mój Prąd
Rząd
RP przeznaczył 1 mld zł na pobudzenie inwestycji produkowania energii
elektrycznej z niewielkich instalacji fotowoltaicznych przez osoby fizyczne na
obszarze Polski. Program jest stosunkowo prosto skonstruowany i czytelny dla
beneficjentów. Procedura składania wniosków jest szybka (drogą on-line),
podobnie jak wypłata przyznanych środków finansowych. Moc instalacji powinna
wahać się w przedziale 2-10 kW i służyć na potrzeby już zbudowanych budynków
mieszkalnych. Pomoc nie może być wypłacona w związku ze zwiększeniem mocy
instalacji już istniejących w zakresie fotowoltaiki. Okres kosztów
kwalifikowanych ustalono od 23 lipca 2019 r. aż do 31 grudnia 2025 r. Koszty
takie obejmują zakup, montaż, odbiór, a także uruchomienie instalacji.
Maksymalna wartość dofinansowania to do 50% kosztów, choć nie więcej niż 5 tys.
zł na pojedynczy wniosek.
Kluczowe
warunki dodatkowe uzyskania wsparcia
- Instalacja
fotowoltaiczna nie może powstać przed 24 lipca 2019 r.
- Dofinansowanie
można uzyskać na projekty zakończone przed dniem złożenia wniosku.
- Jedno
finansowanie obejmuje zarówno umowę na zakup, jak i dystrybucję energii.
- Wniosek
powinien zostać wstępnie zaakceptowany przez Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
- Finansowanie
obejmuje zakup i montaż instalacji nowych, czyli takich, które zostały
wyprodukowane maksymalnie 24 miesiące przed od dnia ich montażu u klienta;
- Państwo
wymaga skutecznej eksploatacji instalacji przynajmniej przez okres 3 lat od
dnia montażu;
- Wysokość
ulgi termomodernizacyjnej jest zmniejszona o wartość wypłaconej dotacji z
programu Mój Prąd.